02 september 2008

Min trädgård

Bakgrundsmusik: lite Sofia Karlsson


På gång denna höst; en gård lagd av natursten och betongplattor. Lämnar lite gräs här och var där jag kan plantera taklökar, lavendel, smultron och förgätmigej.


Framför rabatten och en bit ut i gräsmattan ska stengården ligga. Just nu är rabatterna tester inför nästa år. Vita luktärten och rosenskäran doftar himelskt i sin vas. Men istället för luktärt ska jag sätta björnbär där då den är vintergrön och skön.


Strecken representerar blommornas färg. Antagligen ryker allt fram till ormhasseln (som kanske flyttas ut ur rabatten för att synas ordentligt) för att ge plats åt ett upphöjt kryddland.

Längre ut i trädgården ska jag plantera äppelträd och gör avgränsning mot allmäningen med humlestörar. Klätterrosen som inte ville klättra på det döda plommonträdet (förra ägarens idé) måste flyttas men jag vet inte när och jag vet inte hur och vart för det är angripet av löss och min hörna med blomsterlin var ingen succé direkt så det slopas till nästa säsong.
Idéer och erfarenheter emottages tacksamt!

1 kommentar:

Älfgärdet sa...

Mmmmm...Sofia.....